Sunday, October 19, 2008

Ingin Tahu = Evolusi

aku ni men hentam jak taruh tajuk..skrg ni baru la aku pikir kenapa aku letak tajuk ni..kenapa? kenapa? kenapa?

erm..dari sifat ingin tahu kita bertanya kepada ibu kenapa d mana ayah..kerana sifat ingin tahu kita bertanya cigu kenapa soalan susah..kerana ingin tahu kita bertanya kenapa mimpi basah?..kerana sifat ini la manusia berubah..perubahan 2 la d nama kan evolusi..kenapa? mcm mana?

kenapa berubah? kenapa mengubah? kenapa? berubah kerana telah tahu..mengubah kerana sudah tentu..kenap harus? pasal wajib..wah..abstrak x??

haha...evolusi ku dari pendiam dan xsuka begaul menjadi lebih funky dengan n sosial? kenapa?
aku ingin megenali dunia dgn sifat ingin tahu ku..aku ingin tahu apa 2 dunia..pancaroba? 2 ka dunia? cabaran? dunia ka 2? ermm..ingin tahu..

d gubal undang2 2k keharmonian bersama..tp ada yg melanggar nya? kenapa? ingin tahu ka e2? evolusi ka e2? ada yg ingin merasa sesuatu yg x pernah ingin d mereka rasa..kenapa? evolusi ka hasil sifat ingin tahu?

dunia ku bermula thn 86..bln januari..25 hb..aku d lahir kan d sandakan sabah..sandakan?? terlalu asing nama 2 bg ku..napa? ada sifat ingin tahu? haha.. kerana aku telah d asing kan dari sana tuk d tinggal d tmpat yg aku sendiri x tau d mana tmpat nya psl aku kecik lg..evolusi ku bermula dari tadika..d jg rapi sampai rambut pun rapi..di tatang bgai minyak 2t moto..d tuang & d tunggu smpai ke titisan terakhir..apa suma 2? syg? kasih? manja? entah..aku masih kecil..masih bodoh..pa yg aku tau? belari? bermain? apa? haha..tiada..kosong..lapang..

persetan kan suma 2..aku masih kecil tp aku telah d didik ngan penuh teliti..tp aku berjaya melolos diri & merasai suma kerana aku ada sifat ingin tahu..aku ingin belari sekuat hati,aku ingin sembunyi tanpa d sedari..evolusi ku zaman kanak2 terbatas kerana aku d jg rapi..macik ku mendidik aku tnpa smpadan waktu..tiada istilah penat dlm hidup nya..sisir harapan nya rapi meniti usia ku..aku rela d hambat kerana memaki kerana e2 evolusi ku ingin kan sesuatu spy hati ku puas..aku mau kebebasan tp masa ny bukan masa aku masih kecil..bukan semasa aku masih bodoh..bukan..aku bukan bodoh..aku kurang pintar dan arif mentafsir..d sana la evolusi!! ya..2 la evolusi ku..

aku masih ingin menjadi pintar..ku teruskan perjalanan hidup ku ke alam persekolahan yg sedikit mencabar..rendah sekolah ku..rendah..masih rendah..pencapaian ku tidak serendah sekolah ku..SK ST ANNE..sekolah pertama ku wakili dalam sukan..pertama ku wakili dalam lakonan..kenapa? e2 evolusi? ya..2 evolusi..ya..aku harungi suma nya d sekolah rendah..aku d berikan tuisyen..aku menangis..aku x puas hati!! aku hanya mampu menangis..tima kasih teacher lo..ko la membentuk aku spy bijak,berpengatahuan,berpelajaran,mahir sedikit dlm bahasa asing ku inggeris..x sia2 ku bazir kan air mata ku menagisi cara ko mengajar ku..ko hebat teacher lo..teknik mu mengajar ku menjadi kan aku d segani d class..
ko mengajar ku utk menghafal..ko biar kan aku memahami apa isi yg sebenarnya ada dlm silibus akal mu..aku buta? tidak!! aku bodoh!! aku masih kecil!! tiap kali ku lambung tgn ku menanti lontaran suara memanggil nama ku d dlm class pasti akan berpaling suara e2 memanggil nama rakan ku yg lain..aku hampa..alasan nya khairul dah jawab..dasar ny aku mmg tau jawapan..aku ingin menjawab!! aku ingn tau rasa nya berada d atas!! bleh x cigu norhanim..nama mu terpahat sbg cigu BM yg baik hati..aku suka gaya mu..penampilan dan cara mu mengajar penuh dedikasi..komitmen mu perlu d contohi..dia la guru ku..

peluh..panas..baju ku salin bg memberi laluan buat matapelajaran yg ku gemari..PENDIDIKAN JASMANI..ustaz asmadi labatu..Wow! nama 2..nama 2 sgt ku sanjungi..kenapa? kenapa? ingin tahu? ustaz tu la membentuk aku..dia la melatih aku d zaman ku rendah..rendah akal ku..rendah akhlak ku..lagi lagi lagi..aku x putus asa..kenapa? kamu mau juara? mau? buat suma latihan!! latihan larian..latihan dlm class..kenapa? kamu mau berjaya kan? kenapa mesti malas? malas? evolusi!!! bibit usaha membuah kan hasil aku berjaya mewakili sekolah ku dlm kejohanan bolasepak bwh 12 thn..sekolah ku mendapat num 3..aku d pilih mewakili zon satu..hasil? ya hasil nya!!! aku berjaya!! berjaya?? ya e2 evolusi!!! aku berlari lg..aku mewakili sekolah ku dlm sukan..melompat num 2 gagal peringkat zon satu..larian ku menagih kilauan emas..akan ku usahakan..aku tau ustaz tau aku boleh melakukan ny..d gabungkan aku dgn rakan sekolah yg laian..d latih aku d padang lama SMK..beraksi d hadapan beribu pelajar sekolah..gegar..gentar..suma aku rasa tp aku & rakan masih juara..ku kejar emas..ku junjung emas..trima kasih ustaz asmadi..hingga kini ku masi belari..

sekolah? masih..aku masih bersekolah..ST ANTHONY..sekolah ku yg terpinggir..kenapa? tapak mu dl sekolah ku jejak..hasil nya aku d rotan..d denda..napa aku x bedendam dgn mu sekolah
!!! kenapa aku masih mahu pada mu sekolah? aku mahu buktikan aku bleh pergi jauh dari mu sekolah!! aku berkenalan dgn pelajar baru sekolah ku..suma baru..aku x paham..aku mahu penjelasan..tp..biar la..biar aku paham sendiri..kwn lama ada..kwn baru ada..tp aku ttp aku..sekolah menengah ni aku xbrapa besa awal2 nya..aku d tumbuk..aku ingat..asnal tinggal..fandi anjing..melvin foo..aku ingat..aku dendam..aku akan beri apa yg sepatutnya..aku bukan lg mentah..e2 evolusi!!!! zman ku menjangkau umur 16 ku sarung kan kembali sepatu ku..bola bola bola..sial ko shan!! napa aku marah? dia kan coach ku? dia berjasa!! dia membuat ku berjaya mewakili labuan..mewakili sekolah..mewakili kelab ny..dia bagus yao..dia hebat..dia mengajar ku asas yg kukuh..hingga kini aku ingat..aku aplikasi kan suma nya..aku masih berlari..aku jg berkarate..karate ku tersekat..tp larian ku teruskan..aku atlet sekolah..gamitan suara kompleks mcm pernah ku rasai hangat nya perbalahan suara..aku atlet..aku perlu lari dari suma 2..aku perlu ketenangan..aku & rakan2 perlu motivasi..motivasi?? e2 evolusi..aku gagal!! aku gagal bermain..aku gagal berlari..aku gagal!! aku x perlu tahu mcm mana rasa kemenangan tp aku x sanggup menghadapi kegagalan!! biar kan aku e2 evolusi..

ada pggilan ke menara gading..aku sahuti!! sudah aku katakan sekolah ko akan ku tinggal kan..rasa kan ko sekolah!! UiTM ku jejak..ku tinggal kan kekasih ku ana..keluarga ku suma..kwn2 ku..ku tinggal kan labuan..aku ikut ko evolusi!! tunggu!! aku mula kan idup ku d sarawak..sorg pacik ku meninggal kan aku..tersedu..tersentap..aku tabah..wawa osman meninggal bang..kenapa? xciden lori..aku..aku..aku..diam..shh shh shh..masuk bilik..x senang duduk..aku harus kemana..ada yg ingin ku lepas kan..aku menangis..aku tau..aku sedih..evolusi!! ko buat aku sengsara..aku ingin tahu kenapa evolusi? jwp evolusi jwp!! biar la..aku malas..aku tau ko x brsalah pun evolusi..biar la..3 thn berlalu dan kini aku ada d shah alam..ingin tahu?? aku berevolusi!! aku mengikuti pengajian ijazah ku d sni..aku dan evolusi berjaya mengangkat tahap pengetahuan ku ke arah yg lebih tinggi..

evolusi aku ingin tahu!!

3 comments:

ruffey said...

best la baca =D

waktu aku tahu kau dapat uni dulu, tumpang gembira aku, rasa bangga pun ada.
sbb aku nda tau kalau aku sudah ada kesedaran utk belajar dan berusaha demi diri aku waktu itu, kalau aku nda ke smsl (orientasi belajar berterusan di smsl).
aku fikir, kalau aku terus di sas, aku akan gagal, sbb aku blm mtg...
tapi macam kau, si pie pun, kesedaran tinggi..

tp aku mmg kagum sma inggeris kau laahh.
aku igt waktu masuk kelas abis pj, masi ada kelas bi nda salah, ko pun dgn kuat cakap "who want to see my big d***!????" dan nda sedar cigu suda tunggu dlm kelas.
hahahah

eh, sepa coach bola ko tu? apa ko tulis "sial ko shan!"? ko maksudkan aku ka? waa

Maryannie Mieming said...

hukhukhuk...
adus..teringat kenangan SK ST ANNE..hehehe...

Maryannie Mieming said...

aku link k0!!